miercuri, 30 octombrie 2013

Ce se întâmplă, de fapt, în cabinetul psihologului?


Ți-e teamă că vei primi sfaturi pe care nu vrei să le auzi. Îți imaginezi că ți se va cere să te schimbi, sau că ți se vor impune comportamente pentru care nu ești pregătit. Pentru mulți dintre cei care încă n-au încercat, ideea de a merge la psiholog are ceva din aura neplăcută a vizitei la medic sau, și mai dezagreabil, li se pare a fi ca un examen dat în fața unui expert care, cu siguranță, le va critica performanța.

Este nevoie, deci, s-o spunem pe șleau: niciun terapeut (competent) nu va încerca să-și schimbe clientul fără acordul explicit al acestuia, și fără participarea lui directă. Când intri în cabinetul psihologului te întâlnești cu o persoană pregătită să te vadă pe tine cel din prezent, să relaționeze cu tine și să înțeleagă felul unic în care TU trăiești în lume.

”Ar trebui să învăț să fiu generos, nu-i așa?” ”Este rău că nu pot fi mulțumit de ceea ce am, stiu...” ”Cred că deja e gravă nevoia mea de acceptare..” Sunt lucruri pe care clienții le spun în cabinet, așteptând uneori cu teamă verdictul ”competent” al psihologului. Tensiunea crește, în timp ce ei se pregătesc pentru un discurs moralizator despre cum ar trebui să fie și ce ar trebui să facă. În loc de discurs, însă, vor primi doar acceptare empatică. Nimic nu trebuie, nimic nu este bun sau rău, grav sau ușor, ci pur si simplu este. 

Psihologul nu vine cu un set de așteptări la care tu trebuie să te conformezi, așa cum au făcut cam toate persoanele semnificative din viețile noastre: părinți, profesori, chiar și parteneri de cuplu. Terapeutul nu dă sfaturi - asta poate să facă orice amic binevoitor. Nu te manipulează emoțional sau în alt fel pentru a obține ceva de tine, pentru că singurul lucru pe care un psiholog îl vrea de la tine este ca tu să fii tu însuți, și să te simti acasă în pielea ta.

Și atunci cum (naiba) se petrece schimbarea? Bună întrebare. Există râuri, râuri de cercetări și studii despre asta. Fiecare școală terapeutică are răspunsurile ei standardizate, și cele mai multe sunt accesibile publicului larg, pe internet. Terapeuții au și ei răspunsurile lor individuale. Dar esențiale sunt răspunsurile clienților - unice, surprinzătoare, fascinante uneori. Iar pe acestea cercetările nu le surprind, pentru că sunt purtate, ca un secret, adânc în inimile lor.

Ne poți contacta:
Florentina Lăscuț – Psihoterapeut Gestalt
Telefon: 0728 100 912,
E-mail: lascutflorentina@yahoo.com

Monica Manu – Consilier Terapie Cognitiv-Comportamentală
Telefon: 0745 152 808,
E-mail: manumonica08@gmail.com

2 comentarii:

  1. frumos spus. cred ca e bine ca oamenii sa stie toate astea, mai ales ca mersul la psiholog e unul dintre subiectele unde cliseele curg; cam toti "stiu" ce se intampla intr-o sedinta de terapie, fie din filme, fie din folclor, asa ca e ceva de luptat cu aceste paradigme.
    nu cred sa fie ceva de care sa avem mai mare nevoie decat ACCEPTAREA noastra. si cred ca de multe ori drumul spre acceptare incepe in cabinetul de psihoterapie. are loc acolo o intalnire, pe care niciunul dintre noi nu ar vrea sa o rateze.
    succes!

    RăspundețiȘtergere
  2. Este adevarat. Am fost la voi si am simtit acea acceptare despre care vorbiti. E drept, mi-a fost putin teama ca mi se pot spune lucruri pe care nu eram pregatita sa le aud (legat de problema pe care am avut-o), dar acest lucru nu s-a intamplat. Terapia a fost o experienta vindecatoare si chiar frumoasa. Multumesc!

    RăspundețiȘtergere